Pensioen overdenkingen, of is dat nog te vroeg?

Het is nog vroeg maar ik ben toch wel mee bezig met pensioen overdenkingen, of is dat inderdaad nog te vroeg? Nog een jaar of 8 tot aan mijn pensioen komt mijn werkgever met een regeling waarbij ik verlof kan sparen. Ha , dan kan ik eerder stoppen met werken, was mijn eerste gedachte. Geen stress meer en goed voor mijn hart(problemen). Begrijp me niet verkeerd, ik heb nu nog geen problemen met de 4×9 uur die ik momenteel werk. Dus toch maar even spreadsheet erbij en rekenen maar, ik zou meer dan 3/4 jaar eerder kunnen stoppen. 2029 lijkt nog zo ver weg maar wel goed om alvast te gaan sparen, des te meer uren om te verdelen hoe eerder ik ervan kan genieten.

Maar wat ga je dan doen?

Pensioen overdenkingen
Afbeelding van dietcheese via Pixabay

De hele dag op de bank hangen en af en toe een klusje doen, beetje sporten/fietsen/fotograferen en weer muziek gaan maken of luisteren? Mijn vrouw is een jaar jonger en heeft geen geweldig pensioen dus die werkt misschien door tot haar pensioenleeftijd, die dan misschien al weer hoger ligt. Dat betekent 2 jaar voor mezelf? Er zijn natuurlijk dingen die ik graag zou willen doen omdat ik ze nu niet doe omdat ik er meer tijd voor nodig heb dan 1 woensdag per week, maar ik kan dat nu even niet verzinnen.

Tijdens die pensioen overdenkingen vraag je je toch af: is eerder stoppen dan wel zo’n goed idee, kan ik niet beter minder gaan werken? En hoe dan?

Minder werken of eerder stoppen?

Ga ik elke dag een (paar) uur minder werken of een hele dag in de week minder werken? Een (paar) uur per dag minder werken. Dan kan ik wat langer uitslapen of wat eerder stoppen op een dag. Wat doe je dan met die tijd? Of een dag in de week minder werken, als ik die op maandag of dinsdag opneem dan kunnen we samen iets doen. Ik zou ook maandag en dinsdag vrij kunnen nemen en de rest van de week 3×9 (=27) uur gaan werken. Maar dat zijn dan wel weer drie langen dagen. Of begin eens met 4x 8 uur (32) en bouw dat af naar 3×8 (24) uur. Op dit moment voel ik er meer voor om niet per dag korter te gaan werken maar liever een dag(deel) minder, hoewel 9 uur per dag best lang is, dan toch maar een uur korter per dag?

Verlof sparen

Ik ben nog niet uit mijn pensioen overdenkingen maar ik ga wel vast verlof sparen. De mogelijkheden heb ik al besproken met personeelszaken en mijn teamleider staat er ook positief in (ik heb er recht op dus hij is akkoord), en hij vind het goed om te horen dat ik al bezig ben met pensioen overdenkingen. En dan ligt het maar vast want als ik straks een andere teamleider krijg dan weet ik niet hoe hij er in staat. PZ zegt ook dat ik er recht op heb dus dan kunnen ze het in ieder geval niet meer afnemen.

En de kosten?

Pensioen overdenkingen, de kosten
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Het kost me meer dan de helft van het IKB budget maar dat heb ik toch altijd al gezien als iets extra’s dat naar mijn spaar rekening gaat. Dus gaat er minder naar mijn spaarrekening. Twee dingen die dan belangrijk zijn:

Hypotheekaflossing en salaris na mijn pensioen.

Hypotheekaflossing is geen probleem. We hebben een lijfrente die al 3/4 afdekt en de rest spaar ik maandelijks op een aparte rekening. Tegen de tijd dat de hypotheeklening stopt kunnen we hem aflossen.

Salaris na mijn pensioen

Salaris na mijn pensioen lijkt in eerste instantie ook geen probleem volgens berekeningen op de site van mijn pensioenverzekeraar ga ik er netto niet op achteruit. Maar dan houden ze er geen rekening mee dat bijvoorbeeld mijn huidige ziektekostenpremie al van mijn huidige salaris is afgetrokken. Die moet ik dan zelf gaan betalen. En zo zijn er misschien nog wel andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Goed om mee te nemen in mijn pensioen overdenkingen.

Scenario’s eerder stoppen

Op de site van mijn pensioenverzekeraar kan ik ook allerlei scenario’s uitrekenen om eerder te stoppen of minder te werken. Dit is volgens PZ te combineren met verlofsparen. Alleen financieel gezien heeft dat uiteraard extra gevolgen. Voor nu lijkt me dat geen optie maar misschien denk ik er over een paar jaar anders over. De combinatie is misschien wel interessant en moet ik eens verder uitrekenen en meenemen in mijn pensioen overdenkingen.

Verdere pensioen overdenkingen: Doorwerken na mijn pensioen?

Je leest steeds meer over mensen die na hun pensioen toch weer gaan werken, ik las daar laatst een artikel over in het nrc. Ik heb op kantoor ook twee collega’s die eigenlijk al met pensioen zijn. Daar zijn meerdere redenen voor, een daarvan is het gevoel dat je in een gat valt. Je hebt minder sociale contacten en wil eigenlijk meer onder de mensen zijn. Vaak is het ook een financiële overweging, momenteel vanwege de hoge inflatie en uit de pan reizende energiekosten. Staat wel tegenover dat je een baantje kunt kiezen zonder teveel stress of verantwoordelijkheden maar het belangrijkste is wel dat je er voldoening uit haalt.

Genoeg food for thougt dus. Tot zover mijn pensioen overdenkingen, ik kom hierop terug.

Tera Copy

Copy your files faster and easier

“Hive Five Winner for Best Alternative File Copier”

TeraCopy is a compact program designed to copy and move files at the maximum possible speed, providing the user a lot of features:

  • Copy files faster. TeraCopy uses dynamically adjusted buffers to reduce seek times. Asynchronous copy speeds up file transfer between two physical hard drives.
  • Pause and resume file transfers. Pause copy process at any time to free up system resources and continue with a single click.
  • Error recovery. In case of copy error, TeraCopy will try several times and in the worse case just skips the file, not terminating the entire transfer.
  • Interactive file list. TeraCopy shows failed file transfers and lets you fix the problem and recopy only problem files.
  • Shell integration. TeraCopy can completely replace Explorer copy and move functions, allowing you work with files as usual.
  • Full Unicode support.
  • Windows 7 x64 support.

-Download TeraCopy – Free for Home Users

Direct Folders

NOD32 geeft een virusmelding bij het downloaden!

Speed Up Your Workflow

Direct Folders guarantees you quick and direct access to your favorite and recent folders. Jump to any deeply nested folder in a single mouse click.

Direct Folders automatically resizes every standard file dialog, so you can see a larger number of files. Find what you looking for with less scrolling.

One of the many useful features of Direct Folders is its ability to automatically switch the folder views of open dialogs to thumbnails, list or details depending on the application you are working with. You can select your preference of file sort order to be the default as well.

Download Direct Folders – Free for Home Users

Emtec: all my recordings disappeared!

open a session via telnet (user: root pass: MeLE )

You have to delete dvb & analogic recordings.

So deleting atv recordings:

rm -f /tmp/hdd/dvdvr/DVD_RTAV/*
reboot

and delete dvb recordings:

rm -f /tmp/hdd/dvdvr/dvb/*
rm -f /tmp/hdd/root/tsRecord.db
reboot


I have also some issues with the moviecube hanging/crashing. I then reinstall the firmware with the version 7.51 from Honki and after the installation I have access again to my recording partition and FAT32-partition. I only need to scan for the channels again and sort them in the order I want them. Also I need to reprogram the timer, so I can record my programs.

NAS permanent aan op Emtec MovieCube S800

Onderstaande vond ik op een forum, werkt bij firmware versie 6.2.1262UO(519).

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je Windows gebruikt. Je gaat naar start > uitvoeren en typt: telnet 192.168.0.247 (Of wat dan ook het IP is van je S800. Het IP kun je bij de netwerkinstellingen in de S800 vinden.)

Dan krijg je een zwart schermpje er staat: “Venus login: “. Daar typ je: “root” (zonder aanhalingstekens) en druk op enter. Nu krijg je wat text en een # met een knipperende cursor.

Nu gaan we 2 regels tekst toevoegen aan een bestand, wat elke keer bij het opstarten geladen wordt. Typ de volgende 2 regels exact over. Let op de aanhalingstekens. Let vooral op de >>. Type hier NIET perongeluk > ipv >>, want dan heb je een probleem.

De volgende 2 regels moet je exact overtypen:

echo “/usr/sbin/nmbd -D” >> /usr/local/etc/rcS

echo “/usr/sbin/smbd -D” >> /usr/local/etc/rcS

Typ als laatste: reboot

Nu zal de S800 gaan rebooten. Het kan een paar seconden duren voordat je daadwerkelijk wat ziet gebeuren van de reboot… Na de reboot is je S800 permanent beschikbaar als NAS.

E-reader

Sony heeft een nieuwe e-reader. Het heeft een 6 inch touch screen. Te koop bij bol.com.  Hij is leverbaar in zilver, zwart en rood.

Eerder heb ik al gekeken naar de bebook reader, o.a. te koop bij pdashop.nl voor €299,- . Deze heeft ook een 6 inch scherm maar geen touch screen. bebook

Zo op het eerste gezicht ziet de Sony er mooier uit, mede doordat hij een touch screen heeft, heeft deze voorlopig mijn voorkeur.

Tim Ferriss snelleessysteem

How much more could you get done if you completed all of your required reading in 1/3 or 1/5 the time?

Increasing reading speed is a process of controlling fine motor movement—period.

This post is a condensed overview of principles I (Tim Ferriss) taught to undergraduates at Princeton University in 1998 at a seminar called the “PX Project”. The below was written several years ago, so it’s worded like Ivy-Leaguer pompous-ass prose, but the results are substantial. In fact, while on an airplane in China two weeks ago, I helped Glenn McElhose increase his reading speed 34% in less than 5 minutes.

I have never seen the method fail. Here’s how it works…

Verlanglijst

Eigenlijk hoef ik niets te hebben, maar iedereen vraagt altijd om een lijstje. Voor alle voorkomende gelegenheden hou ik hier een verlanglijstje bij. Dit is een lijst voor beide families. Meestal splitsen we de lijstjes op per familie (Loekies kant en mijn kant) en sturen we ze rond per email of voor degenen die geen e-mail hebben schrijven we het op een papiertje.


Leergang Middle Management avondopleiding (ISBW)

Inhoud van de leergang Middle Management
In deze opleiding ontwikkel je jouw managementvaardigheden. Je leert hoe je de taken en verantwoordelijkheden van een manager professioneel invult, wat jouw leiderschapsstijlen zijn en hoe je die beter afstemt op de situatie. Je ontdekt hoe je (afdelings)werkzaamheden en (omgevings)veranderingen efficiënt en effectief plant. Ook krijg je inzicht in het proces van strategiebepaling en leert het beleid vertalen in acties en consequenties voor je afdeling, je medewerkers en jezelf.

Voor wie?
Je vervult een leidinggevende of coördinerende functie in het middenkader of je wilt je daarop voorbereiden. Je wilt jouw rollen en taken professioneel invullen en makkelijker manoeuvreren tussen de verschillende lagen in de organisatie die een beroep op je doen. Je hebt minimaal mbo-werk- en denkniveau en enkele jaren werkervaring.

Casters

Casters zijn verpopte maden, schijnbaar kun je er mee vissen …

Niet dat ik ineens een visser ben geworden maar mijn zoontje vind het ineens wel leuk, vissen. Tja en dan ga je je er toch ineens mee bemoeien en verder in verdiepen. Had ik een portie maden voor hem gekocht, werden ze na een week donker van kleur. Ik dacht, die gaan verpoppen dus weg ermee. Maar je blijkt er dus mee te kunnen vissen of ze als lokaas te gebruiken. Maar na een week worden het vliegen dus toch maar weg ermee 🙂

Alternatief voor MindManager: Freemind

FreeMind is een prima alternatief voor het dure programma MindManager. Van MindManager wordt binnenkort een nieuwe versie verwacht, maar het is lastig te concurreren tegen een gratis programma, wat zo lekker en snel werkt als FreeMind. Zodra je FreeMind hebt gestart, begin je met het intikken van een kernwoord waar je over na wilt denken. Als je aan dat woord een ander woord wilt hangen, druk je op de Insert toets op je toetsenbord. Als je een ander woord op hetzelfde niveau wilt toevoegen, druk je op Enter. Zo maak je in no-time een mindmap (voorbeeld: http://freemind.sourceforge.net/docs/features/0_8_0/Features%200.8.0.html).
http://prdownloads.sourceforge.net/freemind/FreeMind-Windows-Installer-0_8_0.exe?download

Coaching

Het is bijna zover, ik ga een coachingstraject volgen.

Met mijn teamleider heb ik een paar gesprekken gehad over dagelijkse voorvallen en hoe ik me daarbij voel. Zijn voorstel was om eens kennis te maken met een coach, daar had hij zelf ook baat bij gehad. Inmiddels is deze teamleider vertrokken. Zijn opvolger heb ik het voorgelegd en hij was meteen voor, mede omdat hij zelf ook een coachingstraject had gevolgd.

Ik heb nu twee kennismakingsgesprekken gehad. Best wel spannend want in dit gesprek stellen ze al moeilijke vragen en moet je toch een deel van jezelf bloot geven.
Bij het eerste gesprek was ik helemaal niet op mijn gemak, dit was bij een dame thuis in Rijswijk. Ze begon me meteen uit te horen en vertelde toen iets over haarzelf.
Het gesprek met de tweede coach was beter, hij kwam naar mijn werk en ik was wat meer ontspannen. De tweede coach zit al twintig jaar in het vak en heeft arbeids- en organisatiepsychologie gestudeerd. Ik heb het gevoel dat hij me eerder door heeft en dieper gaat dan de eerste. Zij trekt naar mijn gevoel eerder conclusies en stuurt mij een kant op terwijl ik me bij de tweede meer begrepen voelde.

Uiterlijk woensdag neem ik een definitieve beslissing maar ik denk dat ik het nu al wel weet. Misschien ga ik in mijn log wel verslag doen van mijn ervaringen.

Van mijn teamleider kreeg ik de waarschuwing dat mijn omgeving aan mij gaat merken dat ik verander en mij dus anders ga gedragen. Zij zullen daar op een bepaalde manier op gaan reageren. Hij stelde voor om daar met mijn coach over te praten.

Wat moet ik hiermee?

“Ik ga geen call meer aannemen die eigenlijk voor iemand anders is. Ik bemoei me niet met en call waar iemand anders mee bezig is, voor je het weet moet ik mijn tijd er in gaan steken tewijl het niet mijn probleem is.”
“Ik zie een call waarvan ik zeker weet dat die het beste door iemand anders kan worden opgelost of omdat het logisch is omdat het zijn specialiteit is. Ik doe er niets mee maar ik weet zeker dat de ander hem niet oppakt omdat het hem niet uit komt (bijvoorbeeld omdat de afspraak buiten zijn roostertijden vallen). Ik laat het eropaan komen.”
Zomaar een paar uitspraken van een collega.
Op het laatste moment springt ik toch in en lost ik het op, heb ik weer een goede daad verricht.

ICT niet belangrijk?

Vanmorgen in de fitnessclub hoorde ik toevallig iemand praten over het feit dat iemand waar hij voor werkte geen idee had hoe belangrijk de automatisering van het bedrijf was. Het ging zo te horen om een klein bedrijfje. Er was wel iets van automatisering maar hij gaf als voorbeeld dat er niet eens een backup werd gemaakt.

Dergelijke bedrijven richten zich op hun corebusiness, ze hebben geen verstand van ICT en denken er verder niet bij na wat er kan gebeuren als de computer defect raakt. Een paar voorbeelden van dingen die verloren kunnen gaan:
– De complete boekhouding
– Het klantenbestand
– E-mail en agenda’s
– Contracten
etc.

Verlies van dergelijke gegevens kan tot faillisement leiden!
Maar bedrijven kunnen ook veel efficienter werken als de ICT goed is opgezet. Als het bedrijf beschikt over een centraal netwerk dan kunnen gegevens centraal worden opgeslagen en niet bij alle medewerkers apart. Dit laatste brengt extra werk met zich mee omdat iedereen zijn eigen gegvens bij gaat houden terwijl hij zich op dat moment niet met de core business kan bezighouden. Synchroniseren van de lokale data met die op het netwerk maakt het mogelijk om altijd en overal over de juiste informatie te beschikken, je beschikt dan bij de klant over de juiste en laatste gegvens.

Het kost wel geld om iets dergelijks op te zetten en dat kan voor een klein bedrijf al gauw teveel zijn. Een alternatief voor een eigen server (of servers) kan het huren van computercapaciteit zijn. Tegen een redelijk tarief wordt de data in een zgn hostingcentre geplaatst, de data is overal en altijd beschikbaar. Je sluit een contract met de hosting provider waarbij wordt aangegeven hoe groot de beschikbaarhied is. De provider zorgt voor backups en alle andere rompslomp, daar heb je dan geen omkijken meer naar en je kunt je richten op je core business.
Als je toch je eigen server wilt hebben dan moet deze wel beheerd en onderhouden worden. Vaak wordt dat overgelaten aan een handige kennis of een medewerker doet het erbij. Het risico daarvan is dat de juiste expertise niet beschikbaar is op het moment dat het nodig is. De oplossing kan zijn om de automatisering uit te besteden. De computerapparatuur wordt dan op afstand beheerd door professionele beheerders, via contracten kun je alle risico’s afdekken.

Bovenstaande oplossingen kosten ook geld maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Professionele overdenkingen

Afgelopen maandag een cursus gehad genaamd “Resultaat gericht werken en persoonlijke effectiviteit”. In deze cursus kwam ter sprake dat het nuttig is om een logging bij te houden over wat je zoal in je werk meemaakt. Eerder had ik hier ook al eens iets over gehoord (ik luister regelmatig naar podcasts). Een dergelijke log is nuttig om de dingen van je af te schrijven. Schrijven is sowieso nuttig omdat je dan over dingen na moet denken om het goed neer te zetten.
Ik neem mij voor om regelmatig iets te schrijven. Ik moet hierbij wel opletten dat ik er geen dingen in zet die mijn collega’s of werkgever ook maar enig nadeel kan berokkenen.
Ik zal de naam van mijn werkgever daarom niet noemen, ook de namen van mijn collega’s niet.

Na bijna 20 jaar werkzaam geweest te zijn als techneut, van het repareren van beeldschermen en printers, via systeembeheerder tot wijzigingsbeheerder, ben ik nu werkzaam als coördinator van een groep systeem-, netwerk- en werkplekbeheerders. Dit is bij onze organisatie een functie tussen de Teamleider en een deel van de teamleden in. Ik heb geen verantwoordelijkheid, dat ligt bij de teamleider. Ik coördineer en plan de werkzaamheden en leid automatiseringsprojecten.
Ik heb geen opleiding gevolgd voor deze functie waarin leidinggevende capaciteiten wel nodig zijn. Ik loop vaak tegen dingen aan waar ik met mijn boerenverstand uit moet zien te komen. Het is wel nodig dat ik een opleiding voor leidinggevende ga volgen, een van mijn actiepunten is dat ik dat zelf moet regelen want mijn huidige teamleider doet dit niet voor mij.

Tot zover even een introductie, zoals gezegd zal ik proberen op gezette tijden iets te schrijven.

Het grote nieuws deze week is wel dat mijn teamleider te kennen heeft gegeven dat hij de organisatie gaat verlaten. Ik vind dat heel jammer omdat ik het heel goed met hem kan vinden. Het zet je ook meteen aan het denken want er gaat nogal wat veranderen als er een andere teamleider komt. Maar ik ben niet bang voor verandering, ik heb de ervaring dat het uiteindelijk in de meeste gevallen gunstig uitpakt.

Vandeweek deelgenomen aan een projectoverleg van een andere afdeling waar automatisering bij betrokken is. Ik vertegenwoordig daarbij mijn team, vertaal de wensen van de afdeling naar de techniek en geef aan wat er mogelijk is en wat niet. Dit is ook nieuw voor mij, ik wordt gezien als de kenner op ICT gebied. Gelukkig kan ik alles bij mijn collega’s die het echt weten navragen :). Ik moet wel zorgen dat alles wat ik afspreek ook waargemaakt kan worden dus ik moet wel uitkijken wat ik toezeg.

Een veel voorkomend probleem binnen het team is toch vaak de communicatie onderling, dit kan volgens mij beter. Er kunnen een paar redenen zijn waarom men niet communiceert. Ten eerste heb ik het idee dat systeembeheerders moeite hebben om iemand om hulp te vragen, ze zullen niet snel toegeven dat ze iets niet weten. Het gevolg is dat ze eerst zelf van alles gaan uit proberen, het kan heel goed voorkomen dat er dan dingen fout gaan. Maar ook als er niet iets fout gaat dan is het zonde van de tijd om het wiel opnieuw uit te vinden terwijl een collega allang had kunnen vertellen hoe wij het doen. Ten tweede kan kan ik me voorstellen dat men gewoon vergeet om even een of meer mensen op de hoogte te brengen van een belangrijke actie die is uitgevoerd. Want we moeten snel weer door naar de volgende storing of klus. Dit is ook de reden dat het incidentsysteem wat we hanteren niet op tijd en onvolledig wordt bijgehouden. Mijn taak is om de mensen te wijzen op het belang van communicatie. Ik zoek nog naar een effectieve manier om het voor eens en voor altijd tussen de oren te krijgen.

Hyves

Ik ben sinds kort ook bij Hyves.
Ja, ik weet het, ik sla door. Maar je weet niet wat het brengt dus waarom niet.
Ben jij ook al bij Hyves?

Ik ben trouwens ook al een tijdje bij LinkedIn, dat is meer gericht op zakelijke contacten en dus wat serieuzer.

Jumpstyle

Ik ben zelf niet zo’n jumper maar mijn zoon van 7 wel. Hij stond meteen te springen toen ik de “Bloemkool 2007” clip liet zien die een collega van mij, die in zijn vrije tijd een gewilde DJ is (in het Westland dan), heeft gemaakt op verschillende plaatsen in het Westland. Het origineel is van “De kromme jongens” een populaire band in het Westland.
Zie ook de weblog van DJ Zwaardski.

Deze wordt het

Dit wordt mijn ‘nieuwe’ auto. Ik zag hem toevallig staan bij Frans Slappendel toen ik na de APK keuring mijn auto kwam ophalen. Vraagprijs is erg redelijk, ik heb natuurlijk wat onderzoek op internet gedaan. Hij wordt zonder extra kosten afgeleverd incl grote beurt, APK-keuring, 6 maanden garantie, er komen geen rijklaar kosten etc bij en bovndien wordt mijn radio met cd-wisselaar omgebouwd. Hij is van novemver 2003, dus nog geen vier jaar. Er staat 63.000 km op de teller. Gisteren een proefrit gemaakt en even op de brug gezet. Er moet wel het een en ander aan gebeuren, o.a. nieuwe achterbanden. Daar ga ik woensdag even over praten en een koopcontractje tekenen. Voor mijn huidige Laguna (ik heb een zwarte) krijg ik nog vrij veel terug, ook dat heb ik even nagekeken op internet. Deze heeft inmiddels 165.000 gelopen en als ik langer wacht dan krijg ik er helemaal niets meer voor. De garage geeft er niet veel meer voor als er 180.000 km op staat omdat hij dan niet meer te verkopen is. Particulier krijg ik er misschien wel meer voor maar er staan er erg veel te koop, bovendien heb ik geen zin om daarmoeite voor te doen.
Meer foto’s van dit model en de specificaties.

14-7-2007 Update: Ik heb hem nu een week en hij rijdt toch lekker. Even terug geweest naar de garage omdat hij inhield maar dat lijkt nu, drie dagen later, over.

MP3 Diamant

Deze MP3 speler ziet er wel heel erg mooi uit. Het is een Thomson Black Diamond (Type Scenium EH308) met een 8GB harde schijf. Bediening gaat via het touch screen (4.5 cm full color OLED)
Speelt audio en video en kan foto’s laten zien. Hij kost ongeveer €145,- (Pixmania)

Marathon effect

Laatst hoorde ik van het “Marathon Effect”.
Dit is het effect dat je krijgt als er bij een marathon duizend(en) mensen aan de start staan, de mensen die vooraan staan gaan er bij het startschot meteen vandoor. De mensen die verder achteraan staan gaan pas lopen als de mensen voor hun weg zijn. De mensen die helemaal achteraan staan gaan pas langzaam lopen als de eersten al een kilometer ver zijn.

Dit effect heb je ook als je zelf op een bepaald niveau denkt te zijn en je het gevoel hebt dat anderen daar nog lang niet aan toe zijn. Hebben die anderen het startschot eigenlijk wel gehoord?
Een voorbeeld hiervan is het gebruik van Wiki’s, Podcasts en Weblogs. Sommige mensen in mijn omgeving hebben hier nog niet eens van gehoord, laat staan dat ze het nut inzien van dergelijke ontwikkelingen.
De kunst is dan om deze mensen het nut van dergelijke dingen in te laten zien en ze het ook te gaan laten gebruiken.

Eenvoudige Horloges

Dit vind ik en mooi horloge. Ik kwam hem tegen bij de rentepuntencatalogus van de postbank. Ik heb even verder gegoogled maar ik kwam hem in Nederland verder niet tegen, ook niet op de Seiko site. In Duitsland kost hij €169,- , bij de postbank €75,- plus 7500 rentepunten.

En deze vind ik ook mooi. Het is een Hilfiger Flagstaff 1790276, gezien voor €90 taxfree in de arkefly folder en voor €110 elders op Internet.

GTD voor Outlook

“Getting Things Done” is een methode, uitgevonden door David Allan, om alle troep in je hoofd te organiseren in een systeem.
Zo’n systeem heeft een heleboel voordelen. Ten eerste maak je je hoofd leeg zodat er niets in je achterhoofd ‘knaagt’ als “Er is iets wat ik nog moest doen maar ik weet niet meer wat het was”. Ten tweede heb je dus een systeem waar alles in staat zodat je niets meer kunt vergeten. En last but not least, je krijgt veel meer gedaan in veel minder tijd.

Microsoft-Outlook is daar ook goed voor te gebruiken, hier staan een paar tips. (De site werkt helaas alleen goed in Internet Explorer en niet in FireFox, wanneer leert men het nou eens ….)

Jello.Dashboard is een gratis (open source) plugin voor outlook, moet ik eens proberen.

Vuurtoren bij het zwembad, vakantiefoto uit Chiclana

Soms maak je wel eens mooie foto’s. Deze vakantiefoto van de vuurtoren bij het zwembad is genomen tijdens onze vakantie in Chiclana hotel Riu in Spanje een aantal jaar geleden, mei 2007 alweer. Het ziet er tegenwoordig heel anders uit, zo te zien is er flink verbouwd. Deze vuurtoren bij het zwembad zie ik niet meer terug op de website van het hotel.

vuurtoren bij het zwembad
vuurtoren bij het zwembad

All-in vakantie

In Chiclana hebben we een All-in vakantie gehad, de eerste keer dat we dat deden. Eigenlijk hebben we dat daarna nooit meer gedaan, twee keer per dag warm eten gaat ook aanzetten ;). De kinderen waren nog klein (3 en 7) maar ze hebben zich uitstekend vermaakt met animatie en in het kikkerbadje. Maar we hebben ook wat van de omgeving gezien en zijn niet alleen op het hotelterrein gebleven. Het strand was door de ‘duinen’ een paar trappetjes af.

Wijn en nootjes

’s Avonds, als de kinderen al naar bed waren, haalde ik een paar wijntjes en een schaaltje nootjes bij het zwembad en genoten we van de musjes op ons terrasje voor de hotelkamer. Die hotelkamer stelde niet zoveel voor hoor, een kleine living met slaapbanken voor de kinderen en een klein keukentje. Verder een badkamer en een slaapkamer voor de ouders met een ventilator aan het plafond. Geen airco maar die misten we niet echt in mei.

Eten

Het hotel had destijds drie grote eetzalen die ondanks de grootte best gezellig waren, een beetje vergane glorie dat dan weer wel. Vandaar dat ze hebben verbouwd. Het eten was prima, altijd keuze uit vlees, vis, salades en fruit. Vlees en vis werd voor je neus bereids, vonden de kinderen, vooral de oudste, ook erg leuk. Net als zelf je drankjes tappen. Het personeel was ook altijd aardig en de kleinste werd regelmatig aangesproken met ‘guapa’. En dat was ze toen al.

Als je meer foto’s wil zien, ga dan even via het menu naar foto’ s.

The Law of auto-suggestion

“If you think you are beaten, you are,
If you think you dare not, you don’t
If you like to win, but you think you can’t,
It is almost certain you won’t.

“If you think you’ll lose, you’re lost
For out of the world we find,
Success begins with a fellow’s will—
It’s all in the state of mind.

“If you think you are outclassed, you are,
You’ve got to think high to rise,
You’ve got to be sure of yourself before
You can ever win a prize.

“Life’s battles don’t always go
To the stronger or faster man,
But soon or late the man who wins
Is the man WHO THINKS HE CAN!”

Autoradio


Deze autoradio lijkt me wel wat. Hij kan MP3’s weergeven van DVD. Hij heeft ook een USB aansluiting zodat ik mijn MP3 speler of USB stick kan aansluiten. En als je een externe montor aansluit kun je films kijken.
Als ik en nieuwe auto koop moet ik naar iets dergelijks kijken.