Hardlopen op 5 fingers

In mijn vorige blog heb ik geschreven dat ik de Vibram 5 fingers KSO wilde aanschaffen. Een half jaar verder kan ik zeggen dat ze me tot nu toe goed bevallen.

De eerste maanden heb ik ze alleen in huis gedragen, wie gaat er nu met die dingen de straat op 😛

Na een ChiRunning cursus bij energia-buitensport heb ik de stoute schoenen toch maar aangetrokken.  Eerst één minuut en dan verder op mijn gewone schoenen, en elke week  of drie trainingen een minuut langer. Je voeten meoten er namelijk heel erg aan wennen. Als je meteen 5 km op minimalist schoenen gaat lopen dan krijg je geheid blessures. Voordeel van deze schoenen is dat  je vanzelf beter gaat lopen want anders doet alles zeer, omdat er totaal geen demping in zit. Dus landen op je midden- en voorvoet en absoluut niet op je hiel. Ik kon dus meteen Chi-running goed oefenen. Wel heel langzaam opbouwen want er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit te snel hebben gedaan en daardoor nooit helemaal zonder schoenen met ondersteuning zijn gaan rennen. Ik zit nu op 4×3 minuten met 1 minuut pauze er tussen. Vanaf een paar maanden heb ik mijn gewone hardloopschoenen niet meer aan gehad. Ja, nog één keer om het te proberen. Is niet zo goed bevallen omdat je, als je even niet op je houding let, toch weer verkeerd gaat lopen. En dat heb je pas door als het ergens pijn gaat doen. Bij de vibrams merk je meteen dat je niet goed loopt en corrigeer je als vanzelf je houding en techniek.

Voorlopig loop ik nog geen 5 km, ook omdat ik maar twee keer per week ga lopen. Ik merk dat mijn conditie nog niet zo goed is, vooral de eerste drie minuten loop ik te hijgen als een karrenpaard.

Wat ik nog wel lastig vind is slecht wegdek. Er is een stukje baksteentjes in het parcours wat niet helemaal strak meer is. Als ik hierover loop dan moet ik goed opletten dat ik niet teveel zwik op de oneffenheden. Dan is je techniek nog belangrijker, wel een voordeel is dat je veel sneller kunt corrigeren dan bij dempende schoenen omdat je het meteen voelt als het fout dreigt te gaan. Bij gedempte schoenen gaat het misschien later fout maar je hebt het misschien niet door waardoor je alsnog geblesseerd kunt raken.

Dus zoals gezegd, het bevalt me nog steeds goed en ik ga er nog even mee door

Erik van Rijswoud

Welkom op mijn blog

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.